Revendic dreptul de a pătimi și de a muri pentru Adevăr!

mircea-vulcanescu-1Mircea Vulcănescu susține, în fața completului de judecată înmărmurit, timp de patru ore (inițial, timpul acordat fusese de doar o oră), o apărare în care nu doar că demontează acuzațiile de complicitate la efortul de război nazist, de militantism pentru hitlerism, crime de război și distrugerea economică a țării, dar demonstrează că realitatea a fost chiar opusă (vezi ULTIMUL CUVANT rostit in apararea sa de Mircea M. Vulcanescu si Lectia de logica oferita judecatorilor, in procesul lui Mircea M. Vulcanescu). Ca orice om care crede în puterea adevărului, Mircea Vulcănescu a sperat că pledoaria lui îl va salva. Nu astfel au decurs lucrurile. Încheierea cuvântului de apărare este impresionantă:

Onorata Curte mă va judeca după cum va crede de cuviinţă şi, după cum va putea, mă va achita sau mă va condamna, ca autor principal, complice, cu sau fără circumstanţe atenuante, la ani de temniţă grea… Nu pentru asta mă plâng! Sunt în lumea asta riscuri pe care datoria bărbătească, ca şi datoria ostăşească, te obligă să ţi le asumi… O ştiu şi repet, nu pentru asta mă plâng! Un lucru însă am dreptul să pretind Onoratei Curţi: ca, dacă va judeca şi va hotărî că trebuie să ispăşesc ceva, revendic dreptul de a pătimi şi de a muri pentru Adevăr! Adevărul acesta, Onorată Curte, mă trudesc, însă, zadarnic să-l cuprind, încercând să înfrunt, unul după altul, fiecare dintre capetele de acuzare. Căci nu eu am permis şi nici n-am ajutat în vreun fel unei armate străine să intre pe teritoriul ţării noastre; şi nici nu am hotărât eu în vreun fel declararea sau continuarea războiului şi nici n-am participat la luarea acestei hotărâri, pe care o poartă pe umeri mareşalul Antonescu… Dar eu cred în Adevăr şi ştiu că nu e putere în lume mai mare decât Adevărul! Să vă ajute Dumnezeu, domnilor judecători, să fiţi nu judecători drepţi, ci judecători adevăraţi! Am zis!

Surse: http://ziarullumina.ro/un-filosof-martir-56412.html

Ultimul cuvant – Mircea Vulcanescu,  Editura Humanitas 1992

Creștinul în lumea modernă – răul veacului și criza bisericii – Mircea Vulcănescu, Editura Cuvântul Ortodox, 2013

Un gând despre „Revendic dreptul de a pătimi și de a muri pentru Adevăr!

Lasă un comentariu