Măsura smereniei

Sfantul Cuvios Antonie cel MareOdată, Cuviosul Antonie cel Mare a auzit un glas care i-a zis: ”Antonie, n-ai ajuns încă la acea măsură a desăvârșirii duhovnicești pe care o are cutare tăbăcar, care trăiește în Alexandria.” Atunci, Cuviosul Antonie, care se străduia să-și însușească toate virtuțiile, nu numai pe ale pustnicilor, ci pe ale tuturor creștinilor îndeobște, a lăsat pustia și, cu insuflarea lui Dumnezeu, a găsit casa unde trăia tăbăcarul. A intrat în casă, i-a făcut tăbăcarului închinăciune și a zis: ”Spune-mi,  robule al lui Dumnezeu, ce nevoințe faci tu aici, trăind în lume? Căci pentru tine am venit, părăsind pustia. Spune-mi, cum săvârșești lucrarea mântuirii tale?” Omul, smerit, s-a mirat și a răspuns: ”Avo, ce nevoințe pot săvârși eu în lume!? Drept îți spun că nu fac aproape nimic bun! De fiecare dată când mă scol dimineața din pat și mă duc la lucru, mă gândesc așa: <<Doamne, toți în cetatea asta se mântuiesc, căci fac lucrurile dreptății, și numai eu, ca un necredincios, voi pieri. Miluiește-mă, Dumnezeule!>> – și așa mă rog Domnului de-a lungul zilei, și când mă culc la fel mă gândesc, că toți se vor învrednici de Împărăția lui Dumnezeu și numai eu voi fi lipsit de această slavă.”

Marele Antonie s-a mirat și făcându-i închinăciune tăbăcarului, i-a zis: ”Cu adevărat, de mulți ani mă nevoiesc în pustie, adaug osteneli peste osteneli, posturi peste posturi, înfrânare peste înfrânare, dar încă n-am ajuns la asemenea stare a duhului cum ai ajuns tu, robule al lui Dumnezeu!”

Sursa: Cum să biruim mândria. Lecții de vindecare a mândriei din sfaturile Sfinților Părinți, Editura Sophia, 2010 – pag. 78-79

Lasă un răspuns

