Africa – Lumina Ortodoxiei biruie întunericul vrăjitoriei

aslanides_d_damaschin_pr-cuviosul_cosma_athonitul_apostol_in_zair_apusul_vrajitoriei Interviu luat cuviosului părinte Cosma Grigoriatul –

Realizat în Cipru cu câteva luni înainte de moartea sa

Reporterul: Părinte Cosma, faceți parte din Misiunea Ortodoxă Externă din Africa, desfășurată de Sfânta Mănăstire Grigoriu din Sfântul Munte. În Zair, în locul în care vă aflați, practica vrăjitoriei este foarte răspândită. Cum înțelegeți acest fenomen? Cum se manifestă? Poate că aveți câteva experiențepe care să ni le relatați și nouă.

Părintele Cosma: Vrăjitoria este una din problemele principale cu care se confruntă misionarii. După care urmează poligamia, beția și alte patimi. În urma viețuirii de aici, am avut multe experiențe, de la spovedanie, de pe urma exorcismelor și din viața de zi cu zi.

Există două forme de magie sau vrăjitorie – neagră și albă. Când vorbim de magie neagră, aici sunt implicate sângele și moartea. Magia albă este practicată de cel ce caută să-i demaște pe magicienii ”Moulozi”, iar cel ce practică așa-zisa magie albă este numit ”Moufoumou”. Africanii îl privesc pe magicianul alb ca pe o figură de bun augur, căci el le este de ajutor, el le dă doctoria și-l înlătură pe vraciul cel rău împreună cu vrăjile lui. Cu toate acestea, ambii lucrează cu aceleași mijloace, aceleași puteri – puterile drăcești. Pur și simplu ei se joacă cu oamenii, ațâțându-se unul pe altul. Și iată cum, practic, toată lumea africană este prinsă în mâinile lui satan, în mâinile magicianului și în vrăjile sale. Pe scurt, aș putea spune că magicianul sau vrăjitorul este cel ce conduce lumea africană.

Desigur că magia nu există numai în Africa. De curând, atunci când am fost la Sfântul Munte, veniseră câțiva preoți pentru a discuta diverse probleme pe care le întâmpină în parohiile lor. Magia albă, foarte prezentă în Grecia, poate începe de la o simplă ceașcă de cafea în care cineva poate prevedea soarta oamenilor, mergând până la forme mai grave, precum cești care plutesc, mese care se mișcă și mediumi spiritiști.

Magia neagră nu este ceva fantastic sau o atitudine bazată pe concepte extravagante. Este o stare pe care băștinașul o trăiește, fiind efectiv condus de ea. La sate, de exemplu, nimeni nu îndrăznește să vorbească despre magician, de teamă să nu se întâmple ceva rău, fie lui, fie satului, în general. Cunosc aceasta din proprie experiență…

Reporterul: Cu alte cuvinte, există cazuri concrete de oameni posedați de diavol?

Părintele Cosma: Neîndoielnic. Au multe puteri, de diverse feluri, precum uciderea unui copil în pântecele maicii sale, redirecționarea fulgerului, puterea de a te face să vezi foc în fața ta etc.

Reporterul: Spuneți că acești oameni au anumite puteri?

Părintele Cosma: Și chiar foarte mari. Acum fac un studiu despre vrăjitorie. Aș putea la un moment dat scrie o carte, după ce voi fi cules destul material. Odată cu eforturile de a face acest studiu, am avut ocazia să întâlnesc mulți oameni.

Reporterul: Obișnuiesc să invoce puterile răului? Cine îi ajută? Duhurile rele?

Părintele Cosma: Bineînțeles că îl invocă pe satan. Vracii fac lucruri de necrezut, ajungând până la crimă. Satana îi ajută. Cu toate acestea, după ce se manifestă o vreme, satana însuși vine și nimicește. Cu alte cuvinte, acești oameni se auto-distrug. În cele din urmă se pomenesc întro situație ce pare fără ieșire.

Am cazuri de vrăjitori care au venit să caute refugiu în Ortodoxie. Înainte de toate, ei predau toate instrumentele satanice – am trimis câteva la un muzeu al activității misionare din Tesalonic – diferite părți din trupuri umane, efigii de animale și alte obiecte. Ei trebuie să treacă printr-un proces special, după care li se îngăduie să participe la cursul de catehism. Atunci când se botează, scapă cu totul de coșmarul care zi și noapte nu le mai dădea pace. Bineînțeles că toate acestea se fac cu nădejdea că ei se vor curăți prin spovedanie.

Reporterul: Cu alte cuvinte pocăința. Părinte Cosma, înseamnă că există rugăciuni speciale pentru cazuri ca acestea. Care sunt aceste rugăciuni și cum sunt tratați demonizații?

Părintele Cosma: Rugăciunile atribuite Sfinților Ioan Gură de Aur și Vasile cel Mare, ca și alte rugăciuni foarte folositoare ale Sfântului Ciprian, care fusese el însuși vrăjitor și știa multe din tainele vrăjitorilor. Am văzut chiar eu, acolo în Africa, că fiecare cuvânt spus în exorcisemele Sfântului Ciprian se referă la un tip aparte de vrăjitorie.

Reporterul: Există cărți despre magie și vrăjitorie?

Părintele Cosma: Nu au cărți. Toți sunt inițiați prin viu grai, prin tradiția orală. Un tânăr care-i ucisese pe copiii surorii sale și care în final a vrut să devină ortodox, mi-a spus că bunicul lui îl inițiase pe când era foarte mic. L-a dus la un râu, s-au așezat de-a dreapta și de-a stânga râului, au aprins focuri și au săvârșit ceremonii religioase. În general vrăjile se fac noaptea, cândva după miezul nopții. Misionarii săvârșesc o Liturghie nocturnă, după miezul nopții, în special pentru vrăjitori, pentru a-i face inoperanți.

Reporterul: Și Hristos a scos draci din îndrăciți…

Părintele Cosma: Așa este. Dumnezeu este Atotputernic, iar prin Tainele Bisericii vrăjitorii sunt lipsiți de orice putere. Mergem adesea prin sate și săvârșim Liturghia, după care facem Slujba Sfințirii Apei (Agheasma), care izgonește vrăjile. Ei au propria lor ”agheasmă” și propriile lor instrumente. Dar Biserica este foarte puternică, lucru pe care-l recunosc chiar și vrăjitorii.

Reporterul: Aveți vreo teamă față de ei?

Părintele Cosma: Desigur că nu. Nici nu poate fi vorba de așa ceva. Dimpotrivă, băștinașii trebuie să-și sporească credința pe care le-am insuflat-o și să nu fie pagubiți de frică. Poate că, la un moment dat, ei au fost aceia care i-au slujit pe vrăjitori înainte de a fi botezați. Ei sunt membri ai acestor comunități, au crescut înconjurați de magie, crezând la un moment dat în ea. Va trebui să treacă multe generații până ce vor putea uita astfel de lucruri, având puterea să li se împotrivească, așa cum o facem noi.

Reporterul: Părinte Cosma, ați spus că magia și vrăjitoria sunt răspândite atât în Grecia cât și pretutindeni. Cum tratează Biserica astfel de cazuri?

Părintele Cosma: Există un anumit tip de magie prin care familiile sunt destrămate, oamenii sunt epuizați (moral și fizic) sau chiar mor. Este necesar, dacă problema se pune între soț și soție, ca ambii să predea toate obiectele lor (căci există anumite prafuri, sticle, oase, fire de păr, săpunuri etc. pe care le pot folosi în continuare). După care, trebuie ca amândoi să mărturisească că au păcătuit, să se pocăiască și să caute ajutorul lui Dumnezeu. Apoi l se citesc exorcismele. De obicei, așa cum se întâmplă aici în Grecia, numai unul din doi reușește să se apropie de Biserică, în timp ce celălalt rămâne în păcatul lui, și astfel problema rămâne nerezolvată.

Reporterul: Cum este ajutată o persoană care este atacată și care poate fi nevinovată?

Părintele Cosma: Oamenii nevinovați și creștinii adevărați nu sunt vătămați de vrăjitori. Am în minte diferite cazuri de ortodocși, de curând botezați, pe care chiar eu i-am botezat și care au devenit ținte ale atacurilor vrăjitorilor, dar care nu le-au putut face nimic.

Este un dat, pentru mine cel puțin, sută la sută: nici o vrajă sau un vrăjitor nu poate atinge un creștin conștient de statutul său, care se mărturisește sincer și primește Sfânta Împărtășanie și urmează ceea ce îl învață Biserica. Desigur că este trebuință și de o atitudine smerită. La o prelegere pe care am ținut-o la Atena, s-a ridicat o femeie și mi-a zis: ”Îi provoc pe vrăjitorii din Africa să facă vrăji asupra mea!” I-am explicat că nu este bine să afirme astfel de lucruri. ”Dar, ca una care mă spovedesc și mă împărtășesc, de ce am a mă teme?” mi-a răspuns ea. Mândria pe care o are cineva atunci când spune ”îi provoc” este suficientă pentru a-i stârni pe draci, iar ea ar putea da de necaz mare.

Creștinul conștient de credința sa, cu cuget smerit, este apărat de harul lui Dumnezeu și nici un vraci sau vrăjitor nu-l poate vătăma cu nimic.

 

Sursa: Cuviosul Cosma Athonitul, Apostol în Zair (1942-1989). Apusul vrăjitoriei– Editura Egumenița 2004 (p. 151-156)

Lasă un comentariu